
173 

Appendix 2:  Cuban Newspapers 
 
 
 

 It may help  future researchers to understand the role of Cuban newspapers in 

the late 1920s and early 1930s, so I have included this appendix.  The biases of these 

newspapers are reported below as they have been recorded by various American 

diplomats based in Havana during this time period, or from evidence as deduced by 

this writer.  Diplomats regularly clipped newspaper items and included them in their 

reports sent to Washington. There was a very active free and competitive press in 

Havana during this era.  The multiplicity of newspapers ensured that a variety of often 

conflicting points of view was heard, and no newspaper so dominated opinion as to 

relegate the others to irrelevance.  The newspapers actively backed, or were tools of, 

different candidates and parties, and there was a close relationship between the two.  

Below are my observations of the following newspapers: 

 

El Heraldo was pro-Machado.   The ex-Director of El Heraldo was 
Disiderio Ferreira and he was appointed Chief of the Secret Police in 
Havana.1 
 
The Evening News was anti-Machado and reported a lot of labor news. 
 
It is the general custom of Cuban newspapers (from long before 
Machado’s administration) to have a Senator as Director so as to 
protect them from any government censure. 
 
El Dia opposed Machado, and was a Conservative Party newspaper. 

                                                 
 1 Havana Post, October 19, 1925, Havana.     



 

 

174

 

 
Heraldo de Cuba was described as a Liberal Party newspaper. 
 
Excelsior was described as a semi-official government publication. 
 

  Havana Post had a section every day with excerpts from all the other 
   major Cuban newspapers translated into English.  
 
  El Pais was owned by a Liberal Congressman. 


